Наукові розробки та творчість більшості українських інтелектуалів
першої половини XX ст. ґрунтувалися на твердженні про європейську
спрямованість українського життя, європейський характер національної
життєдіяльності. Цю думку обстоює Іван
Франко, Ми¬хайло Грушевський, Степан Рудницький, Дмитро Донцов та інші.
Найактуальнішою на тому етапі в колах українських географів, істориків,
культурологів, письменників постала проблема України в контексті
парадигми «Схід-Захід», інакше кажучи, робилися сміливі спроби
ос¬мислення цивілізаційного статусу України.
Метою цієї статті є спроба показати два само¬бутніх підходи до даної
теми, розроблені виз¬начними діячами української еміграції сере¬дини XX
ст. – поетом і культурологом Євге¬ном Маланюком та історіософом,
письменни¬ком Юрієм Липою. Зваживши на значний вплив цих діячів на
тогочасну українську інтелектуальну думку за кордоном, автор вважає, що
дослідження їхніх історіософсь¬ких, геокультурних, геополітичних
поглядів допоможе по-новому осмислити й оцінити ба¬гато проблем
сучасної України. Матеріалом для статті слугували статті та есе Євгена
Маланюка з «Книги спостережень» та наукові роботи Юрія Липи, зокрема
«Призначення України», «Чорноморська доктрина» та ін.
У Карла Ясперса є думка про те, що у «плинові зримих подій історії
власне історичним стає тільки те, що набуває неповторно вира¬женого
характеру», і «воно є традицією, яка зберігає свій авторитет і завдяки
цьому стає континуумом» [1, 186]. Коли вести мову про «історичність» як
аксіологічну ознаку сенсу української історії й культури, то її (у
най¬першому її вияві), за автором «Книги спосте¬режень», слід розуміти
так.
Українська земля протягом довгих століть була інтегрована в
антично-грецьку цивілі¬зацію, тобто вона, як пише Маланюк, і сьо¬годні
«знаходиться в крузі великої, в своїм універсалізмі неперевершеної,
властиво, єди¬ної культури, до якої належав старовинний світ і з якого
частини, варіанту, витворилася геть пізніше західна культура… західна
цивілізація сучасна і все те, що нині нази¬ваємо європейською
культурою» [2, 90].
Тобто «народження» культурно-історичного руху суспільства на теренах
нинішньої Ук¬раїни, за Маланюком, відбулося значно раніше, ніж у
країнах Західної, Середньої й Північної Європи, оскільки Північне
Причор¬номор’я було античним маргінесом, тобто північним сегментом
грецького світу. Така цивілізаційна приналежність, поза сумнівом,
мусила зберегтися в історичній свідомості й підсвідомості, вплинувши на
традицію суспільної динаміки даного регіону.
Грецькі впливи, на думку Маланюка, пере¬важно були пов’язані з
культурою. Відбула¬ся своєрідна «еллінізація» краю, а тогочасні римські
впливи, значно менші й нетривкі, були мілітарними: «державотворчим par
excellence було те політичне явище, що прийшло на зміну Елладі й що
звемо його Рим» [2, 96].
Оскільки євро¬пейська історія нероз¬ривна з ідеєю спільності, що
передба¬чала своєрідну цілісність множинності куль¬тур, а ті, своєю
чергою, перебували на різних щаблях розвитку, то закономірно, що
українська культура тривалий час, допоки не відбулося територіальне
розширення політичного Сходу, становила з європейсь¬кими безпосередню
цілісність. Прилучення України до Росії повністю не зруйнувало цієї
цілісності, хоча процес «відчуження» від колишньої духовної метрополії
дедалі набу¬вав сили.
У литовського культуролога Бронісловаса Гензеліса є концепція «культури
сфери взаємодії суміжних культур». Саме така, синтезована культура
визначена продуктом історичних обставин. Українська культура,
домінантою якої є самобутня архетипна сутність, все-таки має ознаки
синтезованої культури – культури сфери взаємодії.
Творці «культури сфери взаємодії суміжних культур безпосередньо
вбирають у себе дві культури» [3]. Це пояснює досить помітну
ка¬толицьку, «раціональну домішку» в ук¬раїнській православній
філософії, починаючи від Петра Могили аж до Георгія Кониського, це
пояснює певну двомовність української класики: Т.Шевченка, П.Куліша,
Марко Вов¬чок, не кажучи вже про М.Гоголя.
Візантія, православ’я, українська континуальність
Спинимося на кількох ключових векторах, що, на думку автора, в
есеїстиці Є.Маланюка є ключовими для означення парадигми «Схід –
Захід». Один з розділів праці «Нари¬си з історії нашої культури»
присвячений вельми цікавій проблемі причетності «візантійства» до
староруської культури.
Візантія, яка в есеїстиці Є.Маланюка прого¬лошується спадкоємницею
Еллади, є також і культурологічною домінантою Сходу. Власне Маланюкове
розуміння останнього майже то¬тожне з визначенням категорії Сходу
І.Лисяком-Рудницьким, яка «застосовується до двох зовсім різних
історичних об’єктів: з од¬ного боку – до світу східного християнства й
візантійської культури, з другого боку – до світу євразійських
кочівників» [4, 3].
Обидва таких Сходи є стрижневими в історіософії Є.Маланюка, обидва, на
його думку, мали згубний вплив на історичну ди¬наміку української
нації. Значно точніше охарактеризувати культурологічний Схід не як
східноримську державу у світлі її північно-чорноморської геополітики, а
як центр тогочасної світової культури. Візантія, за пенглеровою
термінологією, переживала своє «старіння», у ній невпинно зростали
процеси анатомічного розпаду. «Візантинізм, – зауважує Маланюк, –
містив у собі яди, притаманні кожній пізній, секундарній і
епігонізуючіи культурі: там уже затиралося національне (курсив мій.
-Авт.) обличчя культури і денатурувався її дух». Якщо звернутися до
історії, то зга¬даємо, що у Візантії повністю «теологізується» державна
влада, що привело до «зорієнталізованої казуїстики і псевдо правничого
талмудизму»,а від «римської релігійної толеранції (чи, як хто воліє,
інди¬ферентизму) у Візантії приходить до цеза-репапізму, отже, до чисто
орієнтальної сакралізації держави»[2, 105].
На думку Л.Гумільова, візантійський етноге¬нез переживав фазу
пасіонарного надламу, подолання якої було б запорукою імунітету етносу,
проте цього не сталося. Тому «етнічні колізії в попередній – акматичній
і наступ¬ній – інерційній фазах не призводять до особ¬ливо тяжких
наслідків, бо не супроводжуються такими різкими змінами рівня
пасіонарності, як у надламі, й розколу етнічного поля в цих фазах не
відбувається» [5]. Візантійсько-православна інерція на но¬вому
етногенезному терені тогочасної Ук¬раїни так і не спромоглася докорінно
змінити фізичну реальність, хоча адміністративно-си¬лова уніфікація під
релігійною оболонкою (хрещення Русі) мусила б викликати суспіль¬ну
реорганізацію: громадянську війну або пе¬реворот.
Православ’я, проникнувши до староруської ментально-психічної
антропологічної сфери, пройшло шлях «внутрішньої адаптації», по¬волі
синтезуючись з апріорним світоглядом русичів, видозмінюючи у такій
спосіб його архетипну основу. На думку Є. Маланюка, звідси почалася
українська етнічна катастро¬фа. У своїй «зовнішній адаптації»
(культур¬но-духовному прилученні Русі до Імперії) візантійське
православ’я зазнало цілковитого краху, про що свідчать створення в
Києві «автономної» митрополії та династичні шлю¬би представників
Київського князівства з «латинським світом». Проте через вплив
пра¬вослав’я на «душу народу» серед широких верств населення
нейтралізувалися мілітарні інстинкти.
Маланюк стверджує, що з часом «варязь¬кий династ» Русі, «входячи
глибше в сферу християнської етики», «мусів зазнавати, якщо й не
цілковитої психоетичної ката¬строфи, то у всякім разі великого
психічно-морального струсу, майже заломання» [2, 108]. Це передусім
негативно позначилося на розвитку української правової думки, яка, на
думку Маланюка, втрачала ознаки «варязтва» (військово-силового
волюнта¬ризму), дедалі засвоюючи «християнську смиренність».
Психологема степу в історіософії Євгена Маланюка
В історії існує безліч прикладів, коли у станов¬ленні тієї чи іншої
нації вагому роль відіграє географічний чинник, що нерідко набував
геополітичного значення. Принагідно можна зга¬дати острівну Британію,
якій майже вдалося уникнути не одного європейського (материко¬вого)
лихоліття: наполеонізму, фашизму. Геог¬рафічний чинник також може бути
причиною «млявості» поступу нації чи етносу, причиною появи в них
статусу периферійності (Нова Гвінея, Чукотка, Зімбабве). Проте
геог¬рафічний чинник може бути й причиною тра¬гедії нації. На одній
території можуть перети¬натися різні ментальні, релігійні та політичні
чинники. Це стосується України, в історичній долі якої вирішальну роль
відіграли дві ос¬новні антропологічні домінанти: осілість і
пе¬реміщення. Перша знаменує собою хлібо¬робсько-земельну традицію
(характерна для європейського світу), друга – рухливо-кочівницьку
(показова для азіатського світу). Якщо ж такі суперечності
охарактеризувати ментально, то це буде конфлікт індивідуально¬го світу
з колективістським, конструктивного з деструктивним. (Досить цінними є
спостереження А.Тойнбі: «Найновіші метереологічні дослідження свідчать,
що відбувається ритмічне чергування – можливо, у світовому масштабі –
між періодами відносної посушли¬вості та вологості, що спричиняє
регулярні вторгнення або селян, або кочовиків у во¬лодіння протилежної
сторони. Коли посуха до¬сягає такого ступеня, на якому степ не може
більше постачати пашею ту кількість худоби, яку розвели в ньому
кочовики, пастухи звер¬тають із торованого шляху своєї річної міграції
і заполонюють навколишні країни з обробле¬ною землею у пошуках корму
для своєї скоти¬ни і для себе самих. І навпаки, коли кліматич¬ний
маятник гойднеться у зворотний бік і нас¬тупна фаза вологості досягає
рівня, на якому в степу стає можливо вирощувати коренеплоди та хлібні
злаки, селянин іде в контрнаступ на кочові випаси. Обидві сторони
дотримуються дуже несхожих методів агресії» [6]).
У подібному конфлікті протистояння зовнішньому антропологічному
тискові є не¬обхідністю для самозбереження; «джерелом» цього тиску в
історіософському дискурсі Є.Маланюка є степ, не так географічне, як
психологічно-антропологічне явище.
У російського культуролога В.Топорова є слушне зауваження, що основною
ознакою степу є «безмежність (в екстенсивному плані) й особливо (в
інтенсивному плані) – коли¬вальні рухи, які, фіксовані й візуально, й
акустично, індуціюють відповідний ритм» [7].
Таке первинне, архетипне визначення приро¬ди степу збігається і з
маланюківським. Крім того, й східні племена на територію України
вторгалися хвилеподібно
(скіфи-сармати-алани-готи-гуни-угри-авари-тюрки-пе-ченіги-половці-татари).
Недарма в статті «Начерк культурного процесу» Є.Маланюк пише:
«фатальний коридор степової полоси (курсив мій. – Авт.)… творив як би
постійний топографічний «протяг», що як би «втягав» собою періодичні
азійські хмари та бурі, періодичні расово-чужі навали з Азії, що їх
тяжко і довго треба було відпирати або перетравляти тубільному
населенню» [8].
Тому степ мав для становлення нації геополітичне значення, бо «становив
фатальну історичну перешкоду для стабілізації трива¬лого політичного
осередку над Дніпром» і «комасації органічного культурного процесу».
Проте для Маланюка степ не завжди є ста¬лою семантичною категорією –
степ багатог¬ранний, полісемантичний. Тому доцільно розглядати не
стільки степ, як семантичні площини степів, яких у есеїстиці Маланюка є
кілька:
степ-ландшафт,
степ-територія,
степ-ворог,
степ-прокляття.
Зупинимося на площині «степ-ворог», яку ще можна визначити як
антропологічний Схід (номадичний). Його вплив на українську
континуальність, безперечно, значний, переваж¬но спустошливий. Впливові
цього Сходу – в цьому пункті Маланюк повністю солідарний з
Лисяком-Рудницьким – сприяла «відсутність виразної граничної лінії між
заселеною країною і так званим Диким полем» [4,4]. Відбувалося
«внутрішнє перетворення ук¬раїнського суспільства під впливом того
вик¬лику, що його ставило Дике поле» [4, 5].
Таке перетворення найбільше помітне в про¬тидії зовнішньому ворогові,
що відбувалося імпульсивно, бо степ про себе нагадував ко¬ливальними
ритмами, створюючи цим перма¬нентну небезпеку. Зіткнення двох різних
етнічних, ментальних, світоглядних систем іноді закінчувалися для
українського суспільства катастрофою, призводили до спустошення, спаду
етногенезної динаміки, психічної дволикості, від чого притуплювала¬ся
здатність реорганізації. Номадичний Схід залишив у спадок небезпечні
риси характе¬ру: схильність до страху, мінливість, пасив¬ність; він
паралізував почуття волелюбності та індивідуальності, натомість приніс
психо¬логічний примат колективізму, в найвульгарнішому й агресивному
різновиді – то¬тальності.
За Маланюком, усі ці вади антропологічного Сходу успадкували Московське
царство, пізніше Російська імперія й тоталітарний СРСР, чому присвячено
працю «До проблеми большевизму». З глибокою проникливістю ав¬тор
аналізує витоки та історичну форму психополітичного явища більшовизму,
який усвідом¬лювався як різновид російського месіанізму. Маланюк пише,
що в «першім же подуві боль¬шевизму, з першою ж промовою Леніна, люд
московський – крізь марксистську фразео¬логію – відчув традиційний дух
автократії історичного царизму (курсив мій. – Авт.)» [9].
Таким чином, споконвічний монголо-татарський силовий принцип фанатичної
покори трансформувався і з певними видозмінами дійшов до ХХ ст.
втілившись у більшовицькій ідеології. Крім того, комуністичний
(радянсь¬кий) месіанізм, як пише сучасний дослідник, «теж виявився
наскрізь ізоляціоністським і тільки нашарувався на попередній
струк¬туральний пласт старого «двоєсвіття» з його бінарними опозиціями
Сходу і Заходу, «світла» і «темряви», правди Росії та лжі Європи» [10].
Тепер варто розглянути площину «степ-прокляття». Багатовікова
присутність номадичного степу призвела до вегетативного ста¬ну
існування. Ще романтики стверджували, що це – прокляття, яке
успадкувала Україна з свого минулого. У релігійно-персоналі-стичній
філософії Бердяєва основними є три буттєві сили – «Бог, рок і свобода
людини» [11]. Спробуємо такі сили звести до «функціональних»
феноменологічних рівнів, які безпосередньо здатні впливати на хід
історії. Тоді такими рівнями виявляються:
абсолютний (буття Бога),
обставинний (буття суспільства),
індивідуальний (буття людини).
На перший погляд, прокляття (рок) виникає внаслідок контакту буття
антропологічного (суспільного, індивідуального) з буттям абсо¬лютним.
Однак таке судження є однобічним, оскільки звертання до Бога
народжується після осмислення трагедії або в період граничного,
критичного екзистенційного стану, після події, що призвела до страждань
чи катастрофи. То¬му спочатку активно діє буття антропологічне, а після
згасання дії, під час посттрагічного прозріння виникає переконання, що
кара йде від Бога. Коли ж утворення та генезу проклят¬тя передати
схематично стосовно певного об’єкта (в історіософському дискурсі
Маланюка – українського етносвіту), то це можна уяви¬ти як вплив буття
антропологічного (тиск номадичного Сходу) й індивідуального
(внутрішньо-національне пораженство, малоросійство). Саме ці фактори,
на думку Маланюка, перебувають в основі національної трагедії. Бердяєв
пра¬вомірно стверджує, що «катастрофічні моменти історії особливо
сприятливі для побудови філо¬софії історії», тобто такі «катастрофи
духу людського, коли він, переживши крах відомого життєвого історичного
устрою та ладу, пере¬живши момент розщеплення та роздвоєння, здатний
зіставити й протиставити ці два момен¬ти – момент безпосереднього
перебування в історичному і момент розщеплення з ним, щоби перейти в
третій стан духу», який дає «гостро¬ту свідомості», «здатність до
рефлексії» і в ньо¬му відбувається «особливе звернення духу людського
до таїн «історичного» [12].
На думку Маланюка, українська континуальність ще не подолала в собі
«пасивний буттєвий стан», тим самим вона, ніби «вис¬лизала» з
історичного, переходячи в аморфні періоди національної стагнації, вона
не спро¬моглася звільнитися з-під пагубного тягаря Сходу. Звідси й
пояснюється переконання культуролога про есхатологічність українсь¬кого
буття, що психологічно позначилося на розумінні ним парадигми «Схід –
Захід».
Упередженість Юрія Липи і «Чорноморська доктрина»
Юрій Липа до згаданої проблеми підходив по-іншому. Своєрідність його
позиції у тім, що мислитель такої постановки проблеми як значущої для
розуміння української континуальності не сприймав, вважаючи, що
«За¬ходи», «Сходи», «Європи» – це все агітаційні штучки, скеровані
проти сусідів» [13, 204]. Натомість у виборі геополітичного об’єкта
Ю.Липа зосереджує увагу на Балтії та Чор¬номор’ї, іншими словами його
цікавить вер¬тикаль «Північ – Південь». Об’єктивність та¬кого підходу
до проблем української геополітичної спрямованості для історіософа
по¬лягає передусім у географічних умовах національного
суспільно-історичного просто¬ру. На думку вченого, річкова «мережа
фор¬мує одність території, її торгівлі, влади, зви¬чаїв, врешті мови й
релігії», а також «групу людності на Україні впродовж тисячоліть».
І далі, посилаючись на працю «Географічні підстави історії» Горрабіна,
Ю.Липа стверд¬жує, що ріка, об’єднуючи велику кількість людей у
просторі, разом з тим «ставить цілу велику групу людей в обличчі
спільних пи¬тань, дає їм спільні інтереси» [13, 52], залу¬чаючи їхнє
історичне буття до великої систе¬ми морських сполучень. Він також
висловлює припущення, що під впливом таких гео¬графічних умов почав
формуватися первинно-архетипний характер української духов¬ності. За
історіософом, подальші «впливи за¬ходу й сходу (балтійські й
урало-алтайські)… майже нічого не змінили в сформованій попередні ми
часами духовності»[13, 53]. Мінімалізуючи значення парадигми
«Схід-Захід» у процесі аналізу української історії, . Липа, проте,
такої парадигми не відкидає і, певно не надаючи цьому великого
значен¬ня, все ж дає їй досить промовисті характе¬ристики. Поняття
«Захід» вчений розуміє як самодостатню структуру, зокрема на рівні
ментальної ідентичності. Він пише: «коли глянемо на Європу, то побачимо
глибокі різниці між окремо сформованими духовностями. Ці різниці далеко
легше окреслить психологія, ніж анатомія чи антропологія. В межах одної
такої духовності можуть бути анатомічно різні типи, але є лишень одна
психологія» [13, 137].
Стосовно ж політичної ідентичності Заходу XX століття, то Липа вказує
на глибоку кри¬зу, в результаті якої європейська спільнота як
сукупність органічних і онтологічно близь¬ких національних культур і
держав, фактич¬но, перестала бути домінуючою цивілізаційною системою в
глобальному вимірі, тобто євроцентризм дедалі більше «здавав» свої
позиції, втрачаючи роль ідейної субстанції людства (сьогодні досить
активізуються, скажімо, американізм та фундаменталізм). Власне цим і
мотивується заперечення Ю. Липи щодо конструктивної ролі Заходу,
зрештою й Сходу, в процесі континуальності української етнонаціональної
динаміки.
Тому історіософ осмислює «Чорноморську доктрину», де геополітичним
ідеалом України мусить бути міцна коаліція держав, розташо¬ваних
поблизу Чорного моря. Заперечуючи парадигму «Схід – Захід» як
цивілізаційну ідентифікацію, Ю. Липа, вочевидь, виступав проти
периферійної геополітики (проти нама¬гання «прищепити» Україну до
певного суб’єкта), натомість в її історичній долі він вбачав провідну
місію – створення нової геополітичної формації держав Чорномор’я.
Проте, як не парадоксально, парадигма «Схід – Захід» у праці автора
«Призначення України» є наскрізною й глибоко актуальною. В історика
О.Толочка є слушне зауваження, що «розташування «між Сходом і Заходом»
жодним чином не пов’язане з географією як такою і навіть справжньою
історичною долею того чи іншого народу» [14, 18]. Іншими сло¬вами,
необхідно звертати увагу на той істо¬ричний суб’єкт, який репрезентував
Схід чи Захід стосовно об’єкта (України) у відпо¬відний історичний
період, тобто на таку фор¬мацію, з аморфного матеріалу якої постала
органічна й неповторна культура, що набула історичної форми і в процесі
свого розвитку мала вплив на буття-довкола-себе (Римська імперія,
Варязька Скандинавія, Візантія).
Геостратегічне минуле, антропологічні домішки
«У значимому минулому траплялися злети й падіння. Бувають спокійні
епохи, які пород¬жують те, що, здається, існуватиме завжди, й несуть на
собі відбиток одвічного. Бувають також поворотні епохи, які у своїй
заверше¬ності начебто зачіпають самісінькі глибини людського існування»
[I, 185]. У наведеному судженні Карла Ясперса визначальним для
розуміння історії Ю.Липою, гадаємо, буде ос¬таннє, адже об’єктом
наукової уваги він оби¬рав тільки історично значеннєві суспільні
структури. Спинимося на Трипіллі.
На думку історіософа, старовинна культура на території України була
органічно пов’яза¬ною з «Південною Європою і почасти із Західною, з її
прадавнім мистецтвом, мораль¬ними, правовими та релігійними здобутками»
[13, 38]. Крім того, ця культура є «осіла, хліборобська, із традиціями,
що безперервні аж до наших днів» [13, 39]. Тим самим Ю. Липа розумів
Трипілля як Пра-Україну, а її жи¬телів як праукраїнців, оскільки
існування цієї культури пов’язане тільки з територією України, а
схожого активного суспільного життя на теренах сучасної Польщі й Росії
тоді ще не спостерігалося.
Спробуємо проаналізувати ці положення. За даними сучасної археології та
антропології, так званий український антропологічний тип утворився
внаслідок «змішування тендітних трипільців з масивними
степовиками-індо-європейцями» [15, 160], тобто трипільці за та¬кої
теорії постають тільки як одні з пращурів українців. В історика
Л.Залізняка знаходимо аргументоване доведення того, що «три¬пільська
культура, генетично, культурно, антропологічно, а також етномовно
пов’язана з етносами Близького Сходу, які не нале¬жать до народів
індоєвропейської мовної спільноти (курсив мій. – Авт.) [15, 162],
Звідси випливає, що розуміння Липою трипільців як праукраїнців є,
вочевидь, безпідставним.
До таких міркувань, гадаємо, історіософ вдався з ідеологічних
міркувань: заперечую¬чи парадигму «Схід – Захід», яка є централь¬ною в
націософії Д. Донцова (з останнім у Ли¬пи були досить суперечливі
стосунки), його історико-геополітична опора на Трипілля бу¬ла
генеалогічною підставою «Чорноморської доктрини».
Цим також пояснюється«неуважність» Ю.Липи до суб’єктно стійких
суспільств Європи, які, на його думку, в своїй сукупності не можуть
бути об’єктом української гео¬політики. Це, зрештою, насторожувало
Дон¬цова, який в одному з листів до Ю.Липи пи¬сав: «Чорноморська
доктрина» мусить бути трактована дуже обережно (курсив мій. -Авт.), так
з огляду на Німеччину, як і з огля¬ду на ті держави, що для них Чорне
море ма¬ло б стати концентраційним осередком», а та¬кож необхідно
«проявити максимум обереж¬ності у трактуванні проблеми, щоб
«Чорно¬морська доктрина» дійсно притягувала чорно¬морські народи, а не
відштовхувала, щоб не давала притоки кому-небудь обвинувачувати
українців в імперіалістичних зазіханнях» [16].
Шукаючи історіософське підтвердження зга¬даної доктрини, Ю.Липа
звертається також до геополітичного конфлікту античності
«Рим-Пантікапей», вбачаючи в останньому мілітар¬ну велич
праукраїнського Півдня. Проте вче¬ний, певно, й не підозрював, що
торкнувся чи не одного з перших (!) історичних проявів конфлікту «Схід
– Захід». Коли від цієї проб¬леми суб’єктивізуватися із
західноєвропейсь¬кої точки зору, то, безперечно, «Сходом» пос¬тане
Босфорське царство та його союзники (Вірменія) як політичні
супротивники Риму (Заходу). Тут варто зауважити, що тогочасні уявлення
про світ сягали тільки тих меж, де закінчувалася виразна
суспільно-державна структура, за якою починалися фантасмаго¬ричні
легенди про варварів і дикунів. Тогочас¬ний політичний Схід, у сфері
впливу якого пе¬ребувала територія нинішньої України, був значно
західніше, аніж Схід XX ст. Зрештою, історіософ, пишучи про
Чорноморський регіон періоду Митридата VI, раптом констатує, що престиж
«Риму на Сході падає дуже низько» [13, 68], тим самим він підтверджує
щойно описану географію Сходу.
Не менш цікавою в його історіософській кон¬цепції України є проблема
домішок, які протя¬гом історичного часу проникали в український
етногенез. Вчений класифікує їх за внутрішніми властивостями на
біоантропологічні й духовні. Проте за походженням такі домішки можна
поділити на східні (кочові й урало-алтайські) й західні (європейські й
балтійські). Аналізуючи східні(кочові) домішки, Ю.Липа подає тепер нове
розуміння Заходу: «пограничним краєм європейського світу уважали ми, як
уважають самі азіати ще від часів Джінгісхана, Туркестан. Ця країна
дійсно була наражена на безконечне число наїздів і схрещень воєнних
шляхів з Малої Азії, Європи, Монголії й Китаю» [13, 116].
Проте вплив кочівників і психологеми степу на українську
континуальність, з його погля¬ду, був незначний, в основному, значно
гіпер¬болізований вченими. Ю. Липа мимоволі по¬лемізує з Є. Маланюком,
стверджуючи, що важко «уявити собі пересування таких кочо¬виків через
незнайомий їм терен (Україну. -A.A.), цілком або частинно заліснений.
Нехай би навіть ці маси людей і не загинули в тих умовах від хвороб,
голоду й без¬доріжжя, посуваючись тисячами кілометрів ворожої землі. У
всякому разі вони мусили б дуже поволі пересуватись, що цілковито
зни¬жувало б їх головну вартість – швидкість ру¬ху» [13, 117]. Іншими
словами, степ кочівни¬ків протягом української історії не відіграв
такої деструктивної ролі, як це неодноразово підкреслювали українські
інтелектуали, по¬чинаючи від романтиків аж до І. Лисяка-Рудницького.
На переконання .Липи, вплив номадичного Сходу в українській
національній процесуальності був мінімальним, а коли антропо¬логічні
домішки й траплялися, то вони швид¬ко елімінувалися. Також, аналізуючи
мос¬ковський антропологічний тип, історіософ дає цікаві спостереження,
що «москвини злива¬ються з населенням Далекого Сходу, Сибіру,
Уральських гір та Середнього Поволжя» і зовсім інше відбувається з
переселенням «москвинів до Польщі, України, Долішної Донщини. Там
московські села століттями ос¬таються нерушені, як би опанцирені
невиди¬мим панциром. Ані українці, ані поляки не селяться обіч
московських осель, шлюби між ними рідкі на диво» [17, 33]. І врешті
підсумо¬вуючи, він зауважує, що «біологічна антропо¬логія встановлює
споріднення москвинської крові з кров’ю урало-алтайців, а не з їх
західнопівденними сусідами (українцями. -A.A.)» [17, 34].
Важливого значення історіософ надає західним домішкам (кельтська,
римська, фракійська, нормандська). їхній вплив на ук¬раїнський
етногенез, на переконання Ю.Ли-пи, був ментально-духовним (кельтська) і
суспільним (римська, нормандська). Стверд¬жуючи, що «войовничі й
неспокійні кельти дали багато взагалі європейцям від Британії й
Провансу з його Civitas Ruthena аж до кня¬жого Галича» [13, 119],
вчений, тим самим, говорить про європейську генеалогічну іден¬тичність,
відносячи до останньої ще й ру¬сичів. До згаданої ідентичності можна
віднес¬ти, за твердженням Ю.Липи, також римську домішку, під якою він
розумів не стільки ант¬ропологічні вкраплення в українську етнічну
структуру, скільки суспільно-правову реор¬ганізацію тогочасного
суспільства на тери¬торії України. Посилаючись на дослідника
С.Шелухіна, історіософ пише, що в «911 р. Олег, нав’язуючи переможеним
візантійцям договір, подає, як руське київське право, майже дослівний
переклад з ХІІ римських таблиць» [17, 121].
Звертаючи увагу на нормандську домішку в українському етногенезі,
Ю.Липа вважає, що вона було незначна й антропологічно не¬помітна. Проте
в суспільному аспекті – її зна¬чення в українській історії є
вирішальним, бо «норманська династія (що швидко злилася з культурою
Києва) дала дуже багато для роз-вою експансії української раси» [13,
123].
Таке судження особливо цікаве, якщо згада¬ти, що «перші кілька століть
«Заходом» для Києва була Скандинавія, а «латинською вірою» була віра
«варязька» [14, 24]. Тобто парадигма «Схід – Захід» виразно
простежу¬валася б у вертикалі «Скандинавія-Візантія», адже на Русі за
часів князя Воло¬димира відбувся своєрідний релігійно-кон¬фесійний
синтез православної віри й варязь¬кої ієрархії. Проте, такого
«маланюківства» в розумінні парадигми «Схід – Захід», як бачи¬мо,
історіософ уникнув.
Відмежовуючись від цивілізаційної іден¬тифікації «Схід – Захід»,
Ю.Липа, все таки, українську «ранню» історію безпосередньо пов’язує з
європейською, і тільки спорадич¬но, фрагментарно – зі східною. Без
сумніву, таке скоординування української соціокультурної приналежності
до певного цивілізаційного суб’єкта для історіософа є стадійним,
оскільки впродовж свого розгор¬тання континуальність перебувала в
різних культурно-цивілізаційних полях, які не вміщувалися в жодних
суспільно-правових чи культурно-етнічних рамках, змінювалися,
зміщувалися в безперервному процесі взаємотиску й взаємопроникнення,
були дискретними та мінливими.
Отже, бачимо, що в поглядах Євгена Маланюка і Юрія Липи Україна і
парадигма «Схід – Захід» постає актуальною пробле¬мою – проблемою сенсу
буття українства й усвідомлення власної присутності в складній динаміці
світового цивілізаційного процесу.
Українська континуальність, на думку цих мислителів, перебувала під
впливом двох євразійських цивілізаційних суб’єктів. При¬кметно, що
вплив парадигми «Схід – Захід» на українську дійсність вони розглядали
че¬рез культуру, геополітику, антропологію, фундаментальним визначаючи
європейський «каскад».
Значення парадигми «Схід – Захід» особливо активізується, коли
торкатися проблем соціокультурної динаміки і континуальності, або ж
культурно-цивілізаційного процесу в Україні на сучасному етапі загалом.
Тому досвід Є. Маланюка та Ю.Липи, якщо відки¬нути їхні вкрай
радикальні підходи щодо
Росії (як чільні представники українського радикального націоналізму
передбачали пов¬ну ізоляцію від культурно-цивілізаційної системи Сходу,
тобто Росії аж до її роз¬поділу, що сьогодні сприймається як наївне) й
зосередитися на конструктивних положен¬нях, набуває самодостатнього
значення. Крім того, певні розбіжності в розумінні ними па¬радигми
«Схід – Захід» є й нині актуальни¬ми, бо стосуються багатовекторного
підходу до проблеми історичної долі України в сучас¬ному
цивілізаційному контексті.
Джерела:
Ясперс К. Про сенс історії // Сучасна за¬рубіжна філософія. Течії і напрямки: Хрестоматія. – К: Ваклер, 1996.
Маланюк Є. Нариси з історії нашої куль¬тури. – К: Атіка, 1995.
Гензеліс Б. Концепція культури сфери взаємодії суміжних культур // Незалеж. культуролог, часопис «ї». – 1997. -№10.- С.42.
Лисяк-Рудницький І. Україна між Схо¬дом і Заходом // Лисяк-Рудницький І. Історичні есе: В 2 т. – К: Основи, 1994. -ТІ.
Гумилев Л. География этноса в истори¬ческий период. – Ленинград: Наука, 1990.- С. 160.
Тойнбі А. Дослідження історії: В 2 т. – К: Основи, 1994. – Т.1. – С. 175.
Топоров В. Миф. Ритуал. Символ. Иссле¬дования в области мифопоэтического. -М, 1995. – С. 580.
Маланюк Є. Начерк культурного процесу / / Книга Спостережень. – Торонто: Євшан-зілля, 1962. – С. 482.
9. Маланюк Є. До проблеми большевизму //
Маланюк С. Книга спостережень. – К.: Атіка, 1995. – С. 145.
Кісь Р. Фінал третього Риму. Російська месіянська ідея на зламі
тисячоліть. -Львів: Ін-т народознавства HAH України, 1998. – С. 193.
Бердяев Н. Царство Духа и Царство кеса¬ря. – М.: Республика, 1995. – С. 265.
Бердяев Н. Смысл истории. – М.: Мысль, 1990. – С. 6.
Липа Ю. Призначення України. – Львів: Просвіта, 1992.
Толочко О. Україна між чимось і чимось // Критика. – 1998. – Липень-серпень.
Залізняк Л. Трипільці: хто вони? // Гене-за. Філософія. Історія. Політологія. -1997.- 1 (5).
Донцов Д. Лист до Юрія Липи від 13 трав¬ня 1939 року // Українські проблеми. -1995. – № 3-4. – С. 153.
Липа Ю. Розподіл Росії. Друге справлене видання. – Нью-Йорк: Howeria, 1954.
Источник: http://politonomia.org.ua/?p=1612 |