Українська раса - це раса солідаристів, яких суспільний ідеал - група, а не індивідуальність. Найприродніше місце українця - це перебування в групі, а ніколи - поза групою.
В групі розвивається він найліпше. Українське суспільство було, є і
буде як образ взаємовідносин груп. Тому нема іншої дороги до
організації української раси, як тільки укладання взаємовідносин
українських груп. Ніяка імпровізація, ніякий експромт-історія, лишень –
договір груп як вияв одности характеру раси.
В початках раси завжди знайдемо зорганізовану військову масу, що
прийшла як Військо або, в кожному разі, як Осада. Коли вглянемося уже в
цілком сформовану расу, то знайдемо в ній всі ціхи окремішности від
сусідів, всі прикмети духовного Острова.
Границі – це найхарактерніше для живого організму раси чи народу. Стриміти до якогось неформального духовного контакту – це нищити органічність природи.
Нищення це однаково небезпечне і для того, хто наступає, і для того,
хто відступає. Спеціяльно небезпечне є це серед європейських рас і
народів з їх такими виразними індивідуальностями. Контакти народів, що
мають різні підложжя, культурні круги можуть викликати тільки
катастрофу.
“Пропащий час” – сказав, наприклад, про духовний контакт із Росією
одинполітик, що в минулому столітті стільки зробив для цього контакту
(М.Драгоманов). Пропащий час – може сказати не тільки українець, але й
поляк, бачучи, як у XVIII ст. близький духовний контакі із східнім
сусідом нищив індивідуальність одного й другого.
“Пропащий час” – повинен сказати й москвин про XIX ст., коли
політика Петербургу московськими руками знищувала чужі
індивідуальності, а одночасно не дала висловитися й московській.
Для добра людства треба пам’ятати цей “пропащий час” всяких більш чи
менш виразних асиміляцій. Вибух психічної “затисненої клітини” робить
незвичайні шкоди, а негативна імпрегнація, що потім зостанеться, – це
найбільша небезпека для розвою рас і народів.
Недарма мудрі раси – давніше елліни і римляни, тепер англосаксонці
(а останньо й германи) підкреслюють свою нехіть до асимілювання.
Українська раса є островом серед сусідів. Це острів
із власним життям, з власними святощами і вселюдськими цінностями.
Чужі, накинені духовні цінности не мають ніякого значення. Та й не
накинені цінности приймаються тільки по своїм часі спроби всередині
раси. Злочином проти Провидіння і природи є втручання до чужого
духовного життя.
Українська раса є острів, і в тому її вартість. Всі
цінності людей міряє за своїми цінностями. Для українців найголовніший
меридіян світу – це той, що проходить через Україну.
Перша найважливіша думка про Україну – це з погляду ззовні. Ніякі
починання від внутрішніх подумів. Як можна говорити про живий організм,
не окресливши його меж, не виділивши його з чужого оточення?
Нема іншої глибшої ідеї тепер, у часах тотальних воєн на знищення,
як ідея расової солідарности. Дехто її пробує висміювати, як ліберальну
ідею “згоди” XIX віку. Це неправда. Вік XIX не повернеться, його
вказівки також. Можна й треба очищати сучасне українство від деяких
решток цього віку, але треба дивитися і вперед. Там ждуть українців
віки, скоріш подібні до XVII чи навіть VII. Довкола українців є тільки
неукраїнці, чужі їм або ворожі. Ніяка з давніх ідей XIX ст. тепер не
має сили.
Расова солідарність – це не з’їзд, не зібрання, не
арифметична сума груп, це відчуття організму раси. Відчуття
неекзальтоване, відчуття не як вибух, а як тривалість. Вибух ентузіязму
був на місці 1917 p., тепер нема чого його повторювати. Тепер на першім місці – відчуття расового організму, постійно загроженого ззовні. Як оцінювати доцільність уживання груп і одиниць всередині раси? Тільки з погляду примату зовнішньої політики раси, тільки оцінюючи її здатність до безпеки і пружности в боротьбі.
Здатности раси до боротьби назовні – це важливіше, ніж усі
генеральні й негенеральні ідеї раси. Це таке просте, як те, що сила й
здоров’я людини є для неї важливіше від усіх теорій і наук оточення.
Сучасність працює, щоб українська раса була островом.
Ніколи, може, за ціле існування української раси не було більшої
ненависти і підозріння до кожного, хто має українську кров, як тепер.
Це надзвичайно яскраве відділяння.
Розбуджені номадські первні чужинців є супротилежні агрикультурним
українським первням. Іде боротьба в расовій площині, боротьба з
породою. В цій боротьбі виразні прикмети обох сторін: на ворожу акцію
відповідають українці видержкою груп, здатністю до укривання своєї
ворожнечі. Десятиліттями вміють укривати свою ворожість українські
одиниці (наприклад, Шумський, Скрипник, Гринько і їм подібні). Комплекс
укривання для невправного ока зменшує не раз властиву силу українців.
Однак це лиш звичайна нехіть українців до негрупового чину, і, як
теорія показує, завжди в слушний час комплекс укривання є відкинений.
Це не номади, що легко падають духом і змінюються.
Зате ця сама острівність раси вимагає упорядкування всередині раси. Порядкувати
всередині раси! Але не на підставі якогось ідеального типу людини,
скажімо, з часів Руссо (ліберали), чи людини-автомату з теорій Маркса
(комуністи), чи навіть людини ліричного ніцшеанця (літературне
державництво), не на підставі того, що хочеться мати, але того, що є. В
кожнім українцеві є хоч відблиск здатности до суспільної будови. Метою
ж будівничого лишень і може бути віднайдення цеї здатности, а не
фантастичні “перевиховування”.
Отже, впорядкування того, що вже є біологічно в українцях, їх відвічних будівничих цінностей. Це є матеріал до впорядкування.
Багато треба буде ще і розпачі одиниць, і відданої праці груп, і
жорстокого творення меж раси, щоб увесь цей матеріял висловити в
неслухнянім людськім м’ясі, на твердій українській землі: Побачити
новий український світ! Ця річ не для одиниці. Поколінь треба на те,
щоб уміти поглянути на себе. Тепер є лиш одне певне: цей світ по ударах
виросте ще сильніший, іще упорядкованіший, іще більший.
1938
Про автора: Юрій Липа (1900 – 1944) –
ідеолог українського соціал-націоналізму, талановитий поет, прозаїк та
публіцист. Класик української геополітики та расології. Учасник
Національної революції 1917 – 1920 років (вуличні бої січня 1918 року в
Одесі у складі Гайдамацької дивізії). На повоєнній еміграції жив і
працював у Польщі (Познань, Варшава), здобув медичний фах. Автор
фундаментальних праць “Призначення України”, “Чорноморська доктрина” та
“Розподіл Росії”. Лікар УПА. Закатований радянськими окупантами.