Святослав ВИШИНСЬКИЙ Березень 2009
Логіка і характер процесів, які протягом останніх трьох століть протікають на території колишнього Радянського Союзу, заводять у глухий кут будь-які "імпортовані" філософські маніпуляції в їхньому прикладенні до абсурдної евразійської дійсності. Очевидно, що всі світоглядові системи, як і парадигми цивілізаційного розвитку, привнесені на грунт "однієї шостої частини світу", зазнають свого не просто переосмислення чи адаптації до унікальних культурно-історичних умов, але радикального і непердбачуваного викривлення, спотворення у вигнутому дзеркалі нелогічної післярадянської (в рівній мірі і радянської та передрадянської) дійсності. Феноменальна реальність кінокартини "Сталкер" (1979) Андрія Тарковського стає ключем до абсурдно нелінійної логіки евразійського мікрокосму.
"Умом Россию не понять", - хрестоматійний вислів поета Федора Тютчева у повній мірі виражає характер не лише російської, але ширше - усієї евразійської дійсності в полі її культурного і політичного тяжіння від епохи реформ імператора Петра І. Декларовані протягом даного періоду, спроби філософсько-світоглядового відокремлення, виділення "унікальності" російського шляху (під ним ми розумітимемо і всю неросійську сферу його впливів), в епоху підведення балансу цивілізаційного розвитку на зламі постмодерну знаходять дедалі радикальніше філософське осмислення сучасників. Сміливим викликом класичній філософсько-культурологічній класифікації та спробам будь-що вкласти абсурдну пострадянську свідомість у рамки загальносвітових цивілізаційних процесів та надати їй лоску видимої "логіки" стала лекція російського філософа-традиціоналіста Александра Дугіна під назвою "Археомодерн. У пошуках точки, де і модерн, і архаїка зрозумілі як парадигми", прочитана в Новому Університеті у квітні 2008 р.
У своєму "тотальному метафізичному резюме", як його іменує сам автор, А.Дугін, аналізуючи втілення парадигм модерну і постмодерну на післяімперських теренах Евразійського континенту, приходить до відвертого висновку: ані модерн, ані, відповідно, постмодерн, у цій частині планети не були "внятно" реалізовані, не дійшли свого повноцінного розвою і не змінили одне одного у характерній для Заходу логічній послідовності. Філософ узагалі ставить під сумнів легітимність даних термінів на просторі глобальної цивілізаційної невизначеності і для адекватного опису цілком звичної для нас парадоксальної щоденної дійсності вводить абсолютно нове поняття.
Підсумовуючи премодерн як стадію "зачарованого світу", холістської міфопоетики, модерн - як стадію інсталяції суб'єкта і ствердження раціональності, а постмодерн - як ревізію передуючого йому модерну, А.Дугін підкреслює їхню хронологічну спадковість і взаємопов'язаність. У той же час при розгляді пострадянської дійсності автор викриває "парадигмальну аномалію", якій дає назву "археомодерн": "Это не какая-то новая парадигма, это особая ситуация, когда вместо диахронического перехода от парадигмы премодерна к модерну мы имеем дело с синхроническим наложением (с суперпозицией) парадигмы модерна на парадигму премодерна" [1].
Очевидна архаїка та ірраціональність російського (і взагалі евразійського мислення), абсурд і каламбурність його існування в парадигмі модерну, прямо чи опосередковано викриті практично всіма російськими літераторами, митцями, філософами, і, що характерно, гумористами - це і є та субстанція, котра слугує основою пострадянського мислення. Проте, порівнюючи її із західною свідомістю, А.Дугін підкреслює відсутність спадковості та хоча би видимої впорядкованості слоїв премодерну і модерну в російській картині світу, знаходячи тільки їхнє суперечливе (і в той же час парадоксально мирне) поєднання: "Здесь в дело вступает глубинная архаика, которая искренне не понимает вообще самого существования модерна" [1].
De facto російський філософ ставить нас перед реальністю "сну наяву", і цей хворобливий стан підвісного мосту між свідомістю і підсвідомістю він характеризує як легітимний стан евразійської цивілізації останніх триста років. Виражаючись у термінах структуралізму, А.Дугін заявляє: "Археомодерн - это такое состояние, где структуры гораздо больше, чем керигмы, при этом сама керигма такова, что никоим образом (даже предельно кривым) не произрастает из данной структуры, будучи принесенной извне и некорректно установленной" [2]. Далі автор прямо вводить у контекст лекції термін "delirium".
Очевидно, що описаний стан евразійської свідомості, квазі-цивілізації, розгорнутої на площі "однієї шостої частини світу", цей відокремлений та абсурдний у власній екзистенціальній основі мікро- і макрокосм перебуває у булгаковському "состоянии явно ненормальном". Трясовина подібної глобальної лихоманки, не без гумору очевидна усім, фундаментальне відчуття "ненормальності" дійсного стану речей і т.зв. "російського шляху" ставить питання виходу із замкненого кола археомодерну. Delirium археомодерну потребує метафізичного лікаря, і на його місце А.Дугін ставить переосмислений Суб'єкт: "...Надо осознать археомодерн как болезнь, встать к нему в фундаментальную оппозицию, встать на сторону архаики в археомодерне, действую во имя традиционного общества, но при этом надо быть не менее, а то и более рассудочно-волевым модернистом, настоящим и полноценным субъектом, так как в противном случае эта ситуация никогда не разрешится..." [3].
Екстраполюючи проблему на площину історичних процесів усередині Росії, автор пов'язує її зі сферою політичного і з її дискурсу виписує глобальний рецепт: Консервативну Революцію. Прикладаючи її як хірургічний інструмент до хворого археомодерном, А.Дугін підкреслює: "Консервативная революция - это не архаика!" [3]. Феномен Консервативної Революції в її питомому значенні (Артур Мюллер ван ден Брук, Освальд Шпенглер, Ернст Юнгер, Карл Шмітт) він розглядає як осмислений і вольовий вибір, здійснений Суб'єктом в умовах модернізації, і цей вибір пролягає між керигмою та структурою, між самим модерном та архаїкою на користь останньої. Стає зрозумілим, що можливість цивілізаційного re-volutio відкривається лише при попередній повній реалізації базового концепту переходу - оформлення Суб'єкта як головної дійової особи. Повноцінне ж подолання суб'єкта можливе тільки при його повній самореалізації, котра тільки і відкриває горизонт його онтологічного вибору у бік саморезолюції.
Література:
1. Дугин А. Археомодерн. В поисках точки, где и модерн, и архаика ясны как парадигмы. - http://arcto.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=1472. 2. Дугин А. Археомодерн. В поисках точки, где и модерн, и архаика ясны как парадигмы. - http://arcto.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=1473. 3. Дугин А. Археомодерн. В поисках точки, где и модерн, и архаика ясны как парадигмы. - http://arcto.ru/modules.php?name=News&file=article&sid=1474.
--------------
Видано:
Філософсько-педагогічні науки. - Чернівці: "Рута", 2009. - с. 15-16.
|